Anda ada soalan? Dapatkan jawapan di bawah atau hubungi kami untuk mendapatkan bantuan

Soalan Lazim

1. Pengenalan
Aplikasi eWallet TrueMoney dicipta untuk memenuhi pembayaran harian anda dengan menawarkan pembayaran tanpa tunai,kad fizikal dan lebih efisien. Selain itu, pelbagai faedah menarik seperti diskaun, promosi dan ganjaran dapat dinikmati oleh pengguna aplikasi eWallet TrueMoney.

Ya. Kami adalah salah satu pemegang lesen eMoney yang diluluskan oleh BNM dan disenaraikan di laman web BNM di sini:  https://www.bnm.gov.my/non-bank-e-money-issuers

eWallet TrueMoney menyediakan pelbagai perkhidmatan menarik yang memudahkan hidup anda:

  • Membuat bayaran di rakan niaga yang berdaftar dengan kami.
  • Buat bayaran bil seperti elektrik, air, telefon dan cukai taksiran.
  • Tambah nilai kredit telefon dan kredit permainan.
  • Pindahkan dana kepada rakan dan keluarga anda.
  • Ajak rakan dan keluarga anda untuk sertai bersama TrueMoney untuk ganjaran yang menarik.
Anda mesti berumur 18 tahun ke atas untuk mendaftar dan menggunakan eDompet TrueMoney.

Anda boleh memuat turun Aplikasi eWallet TrueMoney di Google Playstore dan Apple App Store.

2. Pendaftaran
  1. Muat turun aplikasi eWallet TrueMoney di Google Playstore and Apple App Store.
  2. Kemudian, lancarkan aplikasi eWallet TrueMoney anda.
  3. Isi nombor telefon anda untuk menerima Kata Laluan Sekali Guna (OTP).
  4. Masukkan kod Kata Laluan Sekali Guna (OTP) yang dihantar melalui SMS.
  5. Masukkan maklumat peribadi anda dan lengkapkan proses pengesahan akaun untuk menikmati menikmati fungsi penuh eWallet TrueMoney.
  6. Tetapkan PIN 6 digit anda dan tekan sahkan PIN anda.

Tahniah! Anda akan dibawa ke skrin utama eWallet TrueMoney dan anda boleh mula menggunakan perkhidmatan eWallet TrueMoney.

Dengan melaksanakan eKYC, anda boleh menikmati semua perkhidmatan TrueMoney (seperti pemindahan dana) dengan had dompet yang lebih tinggi sebanyak RM10,000.

eKYC bermaksud elektronik Kenali Pelanggan Anda yang membantu untuk mewujudkan identiti pelanggan. 

Dengan melaksanakan eKYC, anda boleh menikmati fungsi penuh eWallet TrueMoney (iaitu pemindahan dana) dengan had dompet yang lebih tinggi (RM10,000)

  1. Lancarkan aplikasi eWallet TrueMoney anda.
  2. Masukkan PIN 6 digit anda pada skrin utama.
  3. Anda akan melihat maklumat akaun anda setelah berjaya log masuk ke eWallet TrueMoney anda.

Peringatan:
Jangan kongsi OTP dan PIN anda untuk tujuan keselamatan.

Simpan maklumat anda untuk memastikan akaun eWallet TrueMoney anda selamat.

3. Tambah Nilai Wang
Ya, anda boleh berbuat demikian dengan langkah berikut di bawah:
  1. Lancarkan eWallet TrueMoney anda.
  2. Tekan “Tambah Nilai Dana”.
  3. Pilih pembayaran melalui Kad Kredit/Debit atau Perbankan Dalam Talian.
  4. Masukkan amaun tambah nilai.
  5. Anda akan ditujukan ke laman web utama pembayaran untuk menyelesaikan transaksi.
  6. Masukkan semua maklumat yang diperlukan untuk melengkapkan transaksi.
  7. Anda akan menerima notis setelah penambahan nilai telah berjaya dikreditkan ke akaun TrueMoney eWallet anda.
4. Pemindahan Dana
  1. Lancarkan eWallet TrueMoney.
  2. Tekan Pindah Wang.
  3. Masukkan nombor telefon penerima.
  4. Masukkan jumlah dan nota dan klik “Teruskan”.
  5. Semak maklumat transaksi dan klik “Sahkan”.
  6. Masukkan PIN 6 digit anda dan sahkan maklumat.
  7. Anda akan menerima notis setelah penambahan nilai telah berjaya dipindahkan ke akaun TrueMoney eWallet yang lain.
Ciri ini belum tersedia untuk sementara waktu dan kami akan umumkan semula apabila tersedia.
5. Berlainan Peranti
Ya, anda boleh log masuk ke peranti mudah alih lain menggunakan akaun eWallet TrueMoney anda dengan langkah berikut di bawah:
  1. Lancarkan eWallet TrueMoney.
  2. Masukkan nombor telefon berdaftar anda pada skrin utama.
  3. Masukkan kod Kata Laluan Sekali Guna (OTP) yang dihantar melalui SMS.
  4. Masukkan PIN 6 digit anda untuk log masuk.
  5. Anda kini boleh mengakses akaun eWallet TrueMoney anda setelah anda berjaya log masuk akaun eWallet TrueMoney anda.
Peringatan: Jangan kongsi OTP dan PIN anda untuk tujuan keselamatan Simpan maklumat anda untuk memastikan akaun eWallet TrueMoney anda selamat.
Tidak, hanya satu nombor telefon boleh digunakan untuk satu akaun eWallet TrueMoney. Ini bertujuan untuk memastikan akaun anda selamat dan terjamin daripada sebarang kemungkinan pencurian atau penggodaman. Jika anda ingin menggunakan nombor yang lain, anda boleh membuat akaun TrueMoney yang baru.
6. Keselamatan Akaun
Sila ikut langkah di bawah jika anda terlupa PIN anda atau anda akaun anda disekat kerana percubaan log masuk yang tidak berjaya:
  1. Lancarkan eWallet TrueMoney.
  2. Klik tetapkan semula PIN. Jika anda menerima notifikasi bahawa anda telah mencapai percubaan log masuk yang maksimum, anda akan dibawa ke skrin “Cari Akaun Anda” untuk set semula akaun.
  3. Sahkan nombor telefon bimbit anda dengan memasukkan kod OTP yang akan dihantar melalui SMS.
  4. Masukkan nama yang telah anda daftarkan dan tarikh lahir anda. Pastikan maklumat sepadan dengan maklumat yang anda masukkan semasa mendaftar. Jika maklumat tidak sepadan,skrin set semula PIN tidak akan dipaparkan.
  5. Masukkan PIN 6 digit anda yang baru dan tekan “Sahkan”.
  6. Jika penetapan semula PIN berjaya, anda akan dibawa ke skrin utama.
Peringatan: Jangan kongsi OTP dan PIN anda untuk tujuan keselamatan Simpan maklumat anda untuk memastikan akaun eWallet TrueMoney anda selamat.
Tidak, kerana peranti tersebut akan menjejaskan keselamatan aplikasi eWallet TrueMoney yang boleh menyebabkan data peribadi anda dicuri oleh pihak yang tidak berkenaan.

Anda boleh menghubungi kami untuk melaporkan transaksi Penggodaman atau mencurigakan dengan:

  1. Layari laman web kami. https://truemoney.com.my/.
  2. Klik pada butang “Bantuan” yang terletak di sebelah kanan bawah halaman utama kami.
  3. Pilih kategori “”Bantahan”” di menu teturun.
  4. Pilih jenis Bantahan.
  5. Berikan maklumat penuh berkenaan isu dan memuat naik dokumen jika ada.
  6. Tekan “Hantar” untuk menghantar laporan anda.

Sila ambil perhatian bahawa waktu operasi kami adalah dari Isnin hingga Jummat, 9 pagi hingga 6 malam, kecuali Cuti Umum

Anda boleh menghubungi kami untuk menyekat akaun anda dengan:

  1. Layari laman web kami.  https://truemoney.com.my/.
  2. Klik pada butang “Bantuan” yang terletak di sebelah kanan bawah halaman utama kami.
  3. Pilih kategori “Bantahan” di menu teturun.
  4. Pilih jenis bantahan.
  5. Berikan maklumat penuh berkenaan isu dan memuat naik dokumen jika ada.
  6. Klik “Hantar” untuk menghantar laporan anda.

Sila ambil perhatian bahawa waktu operasi kami adalah dari Isnin hingga Jummat, 9 pagi hingga 6 malam, kecuali Cuti Umum

Petua keselamatan berikut di bawah akan meningkatkan keselamatan akaun anda:
  1. Jangan kongsi kata laluan dan kata laluan sekali (OTP) anda.  Kata laluan dan kata laluan sekali anda (OTP) ialah barisan pertahanan pertama terhadap kemungkinan penipu. Jangan sekali-kali berkongsi kata laluan dan kata laluan sekali (OTP) anda dengan sesiapa pun dalam apa jua keadaan.
  2. Cipta kata laluan yang kukuh dan kemas kini dengan kerap. Gunakan kata laluan unik yang sukar diteka, termasuk gabungan huruf kecil dan besar, nombor dan aksara khas. Jangan gunakan maklumat peribadi yang sensitif seperti tarikh lahir, nombor telefon atau nombor IC sebagai kata laluan anda.
  3. Tukar kata laluan dan PIN TrueMoney anda dengan kerap. Jangan gunakan semula kata laluan lama anda atau kata laluan yang dikaitkan dengan akaun lain. Lebih kerap anda menukar kata laluan anda, lebih selamat anda dalam jangka masa panjang. Mengemas kini kata laluan anda dengan kerap meningkatkan keselamatan dalam talian anda.
  4. Jangan memasang aplikasi daripada sumber yang tidak diketahui. Gunakan hanya aplikasi TrueMoney rasmi yang dimuat turun daripada Google Play atau Apple App Store.
  5. Jangan buka teks yang mencurigakan, tetingkap timbul atau e-mel. Penipu berpura-pura menjadi syarikat, rakan atau kenalan yang bereputasi baik dalam mesej palsu yang mengandungi pautan ke tapak web pancingan data. Jangan buka teks yang mencurigakan, tetingkap timbul atau klik pada pautan atau lampiran dalam e-mel, hanya padamkannya.
  6. Jangan buat transaksi kewangan pada rangkaian Wi-Fi awam terbuka. Ramai daripada kita akan menggunakan Wi-Fi awam percuma pada satu ketika, mungkin di lapangan terbang, hotel atau restoran tetapi kita mungkin mempertaruhkan privasi kita apabila berbuat demikian. Penggodam boleh menangkap maklumat peribadi yang ditukar melalui sambungan internet awam, yang mungkin tidak disedari oleh ramai orang.
  7. Jangan berkongsi maklumat sensitif dengan orang lain. Tolong jangan kongsi maklumat sensitif yang dikaitkan dengan akaun TrueMoney anda dengan sesiapa sahaja. PENTING: TrueMoney tidak akan meminta kata laluan anda, OTP SMS, PIN TrueMoney dan butiran kad kredit.
  8. Lindungi diri anda daripada penipuan. Penipu sering melihat untuk mengeksploitasi pengguna yang tidak curiga. Mereka boleh cuba mengawal akaun kewangan dan dana anda melalui teknik yang dipanggil pancingan data. Mereka mencipta tapak web palsu, e-mel atau mesej segera yang kelihatan tulen, untuk menipu anda supaya mendedahkan maklumat peribadi anda seperti butiran log masuk anda, SMS OTP, PIN TrueMoney dan butiran kad kredit. Setelah butiran anda didedahkan, penipu boleh membuat caj yang tidak dibenarkan pada kad kredit atau e-dompet anda. Mangsa pancingan data boleh mengalami kerugian kewangan yang besar.
  9. Perhatikan percubaan pancingan data. Belajar mengenal pasti tanda-tanda percubaan pancingan data. Mesej pancingan data boleh dalam bentuk e-mel, mesej segera atau panggilan telefon. Di permukaan, mesej pancingan data mungkin kelihatan sah dan meminta anda mengesahkan transaksi yang tidak dibenarkan, menyemak pembayaran atau melakukan sebarang tindakan lain. Walau bagaimanapun, apabila diperiksa dengan lebih teliti, anda akan melihat tanda-tanda yang menunjukkan ia adalah percubaan pancingan data.
Penggodam akan menggunakan e-mel, mesej atau menghubungi anda untuk menipu anda supaya anda memberikan maklumat peribadi kepada mereka. Mereka akan mencuba mencuri kata laluan, maklumat peribadi dan maklumat kewangan anda. Jika mereka mendapat maklumat tersebut, mereka boleh mengakses kepada e-mel, bank atau akaun kewangan anda. Penggodam melancarkan beribu-ribu serangan pancingan data setiap hari. Penggodam sering mengubah taktik mereka, tetapi beberapa tips akan membantu anda mengenali e-mel atau mesej pancingan data. E-mel pancingan data dan mesej mungkin kelihatan seperti daripada syarikat yang anda kenali atau dipercayai. Mereka mungkin kelihatan seperti mereka dari bank, syarikat terkenal, agensi kerajaan, laman web atau aplikasi pembayaran dalam talian atau kedai dalam talian. E-mel pancingan data dan mesej sering menggunakan maklumat peribadi anda untuk menipu anda supaya mengklik pada pautan atau membuka lampiran. Penggodam biasanya digunakan dengan cara-cara seperti di bawah:
  • Menjelaskan bahawa mereka telah melihat aktiviti yang mencurigakan atau percubaan log masuk ke akaun anda.
  • Mendakwa bahawa terdapat masalah dengan akaun anda atau maklumat pembayaran anda.
  • Menawarkan baucar diskaun yang menarik dengan mengesahkan maklumat peribadi anda.
  • Mendakwa bahawa anda telah disaman oleh pihak berkuasa tempatan.
  • Memberitahu bahawa anda telah memenangi hadiah.
  • Menyuruh anda mengklik pautan e-mel atau mesej untuk membuat pembayaran.
  • Menjelaskan bahawa anda mempunyai dana yang belum dituntut untuk dipindahkan kepada anda.
Jika anda percaya maklumat pembayaran anda telah terdedah, sila hubungi bank anda dengan segera untuk menyekat kad kredit atau debit anda. Jika anda telah berkongsi maklumat log masuk aplikasi TrueMoney anda atau mengesyaki aktiviti yang tidak diketuhui atau transaksi yang mencurigakan daripada akaun anda, sila tetapkan semula PIN TrueMoney dan laporkan aktiviti tersebut kepada kami dengan klik di sini.
7. Penamatan Akaun

Anda boleh menghubungi kami untuk menamatkan akaun anda dengan klik di sini ataupun ikuti langkah-langkah berikut:

  1. Layari laman web kami https://truemoney.com.my/.
  2. Klik pada butang “Bantuan” yang terletak di sebelah kanan bawah halaman utama kami.
  3. Pilih kategori akaun daripada menu teturun.
  4. Pilih “Penamatan Akaun”.
  5. Isikan sebab anda ingin menamatkan akaun anda.
  6. Klik “Hantar” untuk menghantar laporan anda.

Sila ambil perhatian bahawa waktu operasi kami adalah dari Isnin hingga Jummat, 9 pagi hingga 6 malam, kecuali Cuti Umum.

Selepas akaun TrueMoney anda ditamatkan, baki dana dalam akaun eWallet akan dikembalikan kepada anda selepas tiga puluh (30) hari perniagaan. Ini tertakluk kepada pengesahan yang telah dilakukan oleh pusat perkhidmatan pelanggan TrueMoney.
8. Bantahan
Untuk sebarang bantahan, sila hubungi pusat perkhidmatan pelanggan kami di [email protected]  Jika anda tidak berpuas hati dengan servis kami, sila kemukakan bantahan anda kepada Ombudsman untuk Perkhidmatan Kewangan (OFS) dalam tempoh enam bulan dari tarikh keputusan kami. Prosedur untuk mengemukakan bantahan dengan OFS disediakan dalam risalah yang dilampirkan mengenai “Penyelesaian Bantahan Kewangan“.

Buletin

Dapatkan informasi lebih lanjut tentang promosi terkini dan tawaran hangat kami.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Hubungi Kami

Alamat Perniagaan : 
True Money Malaysia Sdn. Bhd. 
Unit L4-01, Level 4, Wisma Tune, No. 19, Lorong Dungun, Off Jalan Dungun, 50490 Kuala Lumpur.

E-mel Perkhidmatan Pelanggan :
[email protected]

Sembang dengan ejen Khidmat Pelanggan kami yang mesra via Live Chat :
Klik ikon Sembang warna jingga di sebelah bawah kanan skrin anda untuk mula bersembang!
Setiap hari Isnin hingga Jumaat, 9 pagi hingga 6 petang, kecuali Cuti Umum.

© True Money Malaysia Sdn. Bhd. Hak Cipta Terpelihara